Saturday 26 November 2011

UnGkApaN BiCAra UmpAma cAhAya


بسم الله الرحمن الرحيم

lidah walaupun tidak bertulang
akan tetapi boleh menjadi benda yang tajam
setajam pisau mahupun pedang


-gambar hiasan-
-gambar hiasan-

dengan lidah kita bercakap
dengan lidah kita merasa
dengan lidah kita mengumpat
dengan lidah kita menghina
dengan lidah kita berdoa


akan tetapi ia bergantung kepada diri masing-masing
apa yang keluar dari mulutnya
kadang kala itulah yang menggambarkan 
hatinya

baik percakapannya
InsyaAllah baik hatinya


jika buruk percakapannya
begitulah sebaliknya


antara kata-kata Saidina Abu Bakar setelah dilantik menjadi khalifah~

-->  "aku dilantik menjadi pemimpin kamu semua,bukan beerti aku orang yang
terbaik dari kamu semua.Jika aku memimpin dengan baik,maka bantulah
aku.Jika aku salah,maka hendaklah kamu semua membetulkanku.
Kejujuran adalah amanat dan kebohongan adalah khianat.
Orang lemah di kalangan kamu semua adalah orang kuat
menurut pandanganku sehingga aku menunaikan apa yang menjadi haknya.
Orang kuat di kalangan kamu semua adalah orang lemah menurut pandanganku
sehingga aku mengambil hak darinya." 

kata-kata saidina Umar~

-->  "dosa lebih ditakuti seorang tentera daripada seorang musah."

-->  "hisablah dirimu sebelum kamu semua dihisab dan nilailah
dirimu sebelum kamu semua dinilai.
Sebabnya esok hisab akan lebih ringan bagi kamu jika 
hari ini kamu menghisap dirimu.
Dan bersiap sedialah kamu semua menghadapi hari paling agung,
di mana pada hari itu kamu dihadapkan kepada Tuhanmu,
tiada satupun dari keredaanmu yang tersembunyi dari Allah."

kata-kata Saidina Ali~

-->  "Takwa adalah rasa takut kepada Yang Maha Luhur,
mengamalkan Al-Quran,rela atas pemberian-NYA yang sedikit
dan menyediakan bekalan untuk hari akhir."

kata-kata Zubair Bin Awwam kepada Amr bin Ash~

-->  "wahai Amr bin Ash,aku serahkan diriku untuk Allah.Dengan itu aku
berharap Allah memberikan kemenangan kepada orang muslimin."

kata-kata Imam Hassan Al-Basri~

-->  "Barang siapa yang tiada guru baginya,maka syaitanlah guru kepadanya."

Tok Kenali~

-->  "Ilmu itu bagaikan kijang,maka pena itu adalah pengikatnya."

begitulah antara kata-kata tokoh Islam
yang dapat dikongsikan
ungkapan yang mereka keluarkan
seperti cahaya yang memberikan ilmu
serta nasihat kepada kita semua
bukannya hanya kata-kata kosang
sebagaimana percakapan kita seharian

akhirnya
Salam Maal Hijrah 1433




semoga tahun baru yang hadir ini
membawa erti baru bagi kita semua
dan beroleh manfaat daripadanya

InsyaAllah

~Allah Yang Maha Mengetahui~

0 comments:

Post a Comment