Tuesday 5 July 2011

Baktisiswa..

Assalamualaikum...

memandangkan petang nie aku tak de kelas..
dapat la aku luangkan sikit masa untuk blog ni
kali ni aku nak ceritakan tentang aktiviti
yang baru aku join..

aktiviti bakti siswa di batang kali..
program ni berlangsung pada 1,2,3 julai..
Alhamdulillah ak dapat terlibat sama dalam
aktiviti PKPIM ini..

banyak pengalaman baru yang ak dapat belajar kat sana
sebelum pegi kami dipecahkan kepada 2 kumpulan
aku dapat kumpulan yang akan ke kg.sungai masin..
nie gamba kumpulan kitorang



Jumaat..1.Julai
kitorang sampai ke masjid tempat perasmian..
waktu ketika tu dh nak dekat pukul 7 malam
tanpa membuang masa,kitorang semua diberikan
keluarga angkat masing-masing..
satu keluarga angkat diberi 2 anak angkat..
aku dapat partner dgn fadhil..
tapi sebelum aku ng fadil balik ke rumah
keluarga angkat kitorang..
kitorang terpaksa
pulang ke rumah keluarga
adib ng aiman..kerana ada sedikit masalah..

pada malamnya
aku,fadhil,adib ng aiman dibawa ke masjid
dekat kampung ulu rening..
malam tu ada kuliah isra'mikraj..
lpas ceramah ada pulak makan2..
kira beruntunglah jugak..
kat masjid tu kitorang jumpa ng muiz n fitri..

selesai program dekat masjid..
aku ng fadhil ke rumah keluarga angkat kitorang..
Alhamdulillah,sampai juga kami..
lpas sampai dekat rumah..
kitorang sembang2 kejap..
lpas tu masuk tido..


Sabtu..2 Julai
pagi sabtu kami ad program yag perlu dilaksanakan..
kami semua 20 orang berkumpul dkat
balai raya kg.genting malek..
aku ng fadhil diberi moto utk dibawa ke sana
sebabnya kg.ulu rening ng kg genting malek
agak jauh..
apa yang perlu kami lakukan ialah
kami perlu bergerak dari rumah ke rumah
bagi mengagihkan sedikit bantuan dan sumbangan..

ketika ini..
tergerak hati aku..
Ya Allah..betapa besarnya nikmat yang telah aku
dapat..tapi kadang kala kita lupa
pada nikmat-Nya..
melihatkan kepada masalah2
yang penduduk2 di sana hadapi..
aku berasa syukur dengan nikmat yang aku
terima kini..

pada tengahharinya..
kami pulang dulu ke rumah masing2.
sebelum sambung semula pada petangnya
dengan program 'santai rakyat'

satu pengalaman yg mungkin aku
tidak akan lupakan..
dalam perjalanan pulang..
ak yang bawak moto..
punya la seronok dapat bawak moto kat kampung..haha
aku,fadhil balik dengan adib ng aiman..
diorang pon naik moto gak..
bila dah nak dekat sampai
tiba2 aku tengok kunci moto dh hilang..
jatuh agaknya masa perjalanan nak balik..
semua perasaan ada waktu 2..
yang tadi rase seronok tiba2 rase risau
resah pon ada..setelah penat mencari..
kunci x jumpa2 juga..
akhirnya aku ng fadhil balik je la
ke rumah keluarga angkat kitorang
beritahu je perkara yang sebenar..
selesai masalah.

pada petangnya
ayah angkat adib ng aiman,ajak
aku ng fadhil pg genting highlands
seronok rasenya..tapi kesian gak kat
kawan2 yang lain..kene buat keje..
kitorang minta maafnye..



























malamnye kami join acara santai rakyat
dgn penduduk kampung kt sana..
ada buat bbq..penat gak
kena bakar ayam ng ikan
dh la banyak..ada yang masak ada yang tak..
tapi itulah antara pengalamn yang kami dapat

Ahad..3 Julai..
program yang dirancang
tidak menjadi..
program motivasi untuk pelajar2 sek. rendah
tak dapat dijalankan..
akhirnya kami buat keputusan untuk berjalan
sekali lagi,dari rumah ke rumah..
hadiah yang kami beli untuk program tu..
kami agihkan untuk anak-anak kt kg. tu..
jam 12.30..
kami semua dikumpulkan di balai raya kg.sungai kamin
untuk upacara penutup..
selesailah tiga hari kehidupan kami semua kat sane..
antara gamba2 program

























banyak pengalaman yang dapat aku pelajari..
dari program ini..
tapi yang sedihnya..
selepas sehari kami happy dengan program ni..
pada petang isnin(4 Julai)
kami dikejutkan dgn berita kematian ayah Aiman Khairuddin
kami semua doakan semoga ayah Aiman ditempatkan
dkalangan orang2 yang beriman
semoga Aiman dan keluarganya tabah dalam menempuh ujian ini..
kami sentiasa dibelakang ko Aiman..!!

Al-Fatihah..




6 comments:

trima kasih bro. bnyak input...muga2 program neh dpat diadakan lagi..

buat Aiman...kitaorg senantiasa bsama kau smpai bila2

huhu...macam mana boleh hilang kunci moto!!ngkau naik guna satu tayar ke?..hak3

Selamat berblogging...k.ana folo

ooo...baru aku tao ko wt xkeje..santai abez r kt gnting ek?ish3..mjur r ko share kt blog nie..baru aku tao.haha..nway,aku stuju ngn pndpt aidil..moga ukhuwah yg terjalin kekal slamanya...ukhuwah fisabillilah abadan abada..

haha..dh org ajak,kitorang ikot je la pg genting tu..insyaAllah,ukhuwahnye kekal hendaknya..

Post a Comment